People

Prof. Dr. Olaf Köller, Academic staff

Academic staff | Leibniz Institute for Science Education

Prof. Dr. Olaf Köller (Germany, 1963)

PhD University of Potsdam
Scientific Education

2001
Habilitation (Dr. phil. habil.) in Psychology, University of Potsdam

1997
Ph.D. (Dr. phil.) in Psychology, University of Kiel

1991
Diplom (M.S.) in Psychology, University of Kiel

Scientific experience

since 2009
Full Professor (W3) of Educational Research and Managing Director of IPN, IPN and University of Kiel

2004 - 2009
Full Professor (C4) of Educational Research and Founding Director of the Institute for Educational Progress (IQB), Humboldt-University Berlin

2002 - 2004
Full Professor (C4) of Educational Psychology, University of Erlangen-Nuremberg

1996 - 2002
Research Scientist, Max Planck Institute for Human Development

1991 - 1996
Ph.D. Student, IPN Kiel

Selected publications

in press
Möller, J., Retelsdorf, J., Köller, O. & Marsh, H. W.: The reciprocal I/E model: An integration of models of relations between academic achievement and self-concept. American Educational Research Journal.

2011
Retelsdorf, J., Köller, O. & Möller, J.: On the effects of motivation on reading performance growth in secondary school. Learning and Instruction, 21, 550 - 559.

2010
Harsch, C., Pant, H. A. & Köller, O. (Hrsg.).: Calibrating standards-based assess- ment tasks for english as a ?rst foreign language. Standard-setting procedures in Germany. Münster: Waxmann.

2009
Möller, J., Pohlmann, B., Köller, O. & Marsh, H. W.: A meta-analytic path analysis of the internal/external frame of reference model of academic achievement and academic self-concept. Review of Educational Research, 79, 1129 - 1176.

2009
Van den Heuvel-Panhuizen, M., Robitzsch, A., Treffers, A. & Köller, O.: Large-scale assessment of change in student achievement: Dutch primary school students' results on written division in 1997 and 2004 as an example. Psychometrika, 74, 351-365.

2009
Pant, H. A., Rupp, A. A., Tiffin-Richards, S. & Köller, O.: Validity issues in standard-setting studies. Studies in Educational Evaluation, 15, 95 – 101.

2008
Köller, O., Zeinz, H. & Trautwein, U.: Class-average achievement, marks, and academic self-concept in German primary schools. In H. Marsh, R. H. Craven & D. M. McInerney (Eds.), Self-processes, Learning, and Enabling Human Potential: Dynamic New Approaches. Advances in Self Research, Vol. 3, (pp. 331-352). Charlotte, NC: Information Age Publishing Inc.

2008
Marsh, H. W., Trautwein, U., Lüdtke, O., & Köller, O.: Social comparison and big-fish-little-pond effects on self-concept and other self-belief constructs: Role of generalized and specific others. Journal of Educational Psychology, 100, 510-524.

2007
Kunter, M., Baumert, J. & Köller, O.: Effective classroom management and the development of subject-related interest. Learning and Instruction, 17, 494-509.

2006
Trautwein, U., Lüdtke, O., Kastens, C. & Köller, O.: Effort on homework in grades 5-9: Development, motivational antecedents, and the relationship with effort on classwork. Child Development, 77, 1094-1111.

Theses 
(co-)supervised

2011
Neumann, D.: Schwierigkeitsbeeinflussende Merkmale bei Aufgaben zum Hörverstehen im Fach Deutsch in der Sekundarstufe I (magna cum laude).

2010
Zeitler, S.: Bildungsstandards in der Schule. Eine rekonstruktive Studie zur Implementation der Bildungsstandards (magna cum laude).

2010
Leucht, M.: Diagnostik rezeptiver Kompetenzen in der ersten Fremdsprache Englisch auf der Basis des Gemeinsamen Europäischen Referenzrahmens für Sprachen (summa cum laude).

2009
Paasch, D.: Familiäre Lebensbedingungen und Schulerfolg: Lässt sich bei sozial benachteiligten Schülerinnen und Schülern ein Einfluss von protektiven Faktoren auf die Schulleistungen und die Schulkarriere feststellen? (magna cum laude).

2009
Porsch, R.: Schreibkompetenzvermittlung im Englischunterricht in der Sekundarstufe I. Empirische Analysen zu Leistungen, Einstellungen, Unterrichtsmethoden und Zusammenhängen von Leistungen in der Mutter- und Fremdsprache (magna cum laude).

2009
Winkelmann, H.: Validierung der länderübergreifenden Bildungsstandards für mathematische Kompetenzen im Primarbereich (magna cum laude).

2008
Eßel-Ullmann, G.: Effekte eines Konzepts zur Entwicklung von Schule und Unterricht an Schulen in benachteiligter Lage: Eine Evaluationsstudie des Programms EIKA zur Eingliederung Jugendlicher in die Berufs- und Arbeitswelt (magna cum laude).

2007
Schwanzer, A.: Die Berufswahl von Abiturientinnen und Abiturienten und Konsequenzen einer Berufsentscheidung bei Konfligieren bedeutsamer Determinanten (magna cum laude).

2006
Zeinz, H.: Schulische Selbstkonzepte und soziale Vergleiche in der Grundschule: Welche Rolle spielt die Einführung von Schulnoten? (manga cum laude).

2005
Standfest, C.: Erträge von Erziehungs- und Bildungsprozessen an Schulen in evangelischer Trägerschaft in Deutschland – ein multikriterialer Ansatz (magna cum laude).

back
Mobile Menu