People

Prof. Dr. Ulrich Kuder, Former academic staff

Former academic staff | Institute of Art History

Prof. Dr. Ulrich Kuder (Germany, 1943)

founding member - emeritus

PhD project University of Munich
Post-doc project Institute of Art History
Research interests Art History
Education

1989
Habilitation at Munich (habilitation thesis about Ottonian illuminated manuscripts).

1988 - 1990
Academic employee at the Land Library of Württemberg at Stuttgart.

1977 - 1988
Assistent Lecturer at Munich, Eichstätt, and Braunschweig.

1977
PhD at Munich (summa cum laude).

1972 - 1977
Study of Art History at Munich.

1970 - 1971
Scholarship holder (DAAD) at Leuven/Belgium.

1962 - 1968
Study of Theology at Tübingen, Vienna, Mainz, and Edinburgh.

Work experience

Contracts and functions: Since 1996
Professor for Medieval and Modern Art History at Kiel University.

1994 - 1996
Professor at the Technical University Cottbus.

1990 - 1994
Lecturer at the University Osnabrück.

Projects:

Medieval art, especially book illumination, art of the 19th and 20th century.

Participation at DFG Research Training Centre ‘Imaginatio borealis’, currently in the third phase, concerned with images and concepts of the north.

Cooperation with historians and students of language and literature.

Selected publications

2006
Kuder, U.: Text und Bild in illustrierten Psalterien des Mittelalters. Vier Bemerkungen. In: V. Kapp and D. Scholl (eds), Bibeldichtung (Berlin) 97–150.

2005
Kuder, U. (2005): Die Wiederkehr des Emblems in der Moderne. In: I. Höpel and S. Sirc (eds), Emblematic Tendencies in the Art and Literature of the Twentieth Century. Glasgow Emblem Studies 10, 1–24.

2005
Kuder, U.: Der Teppich von Bayeux. Bildgeschichte und Geschichtsbild. In: Ch. Klein, P. F. Saeverin, H. Südkamp et al. (eds), Geschichtsbilder. Konstruktion – Reflexion – Transformation (Köln/ Weimar/Wien) 3–29.

2004
Kuder, U.: Illuminierte Psalter von den Anfängen bis um 800. In: F. O. Büttner (ed), The Illuminated Psalter. Studies in the content, purpose and placement of its images (Turnhout/Belgium) 107–135.

Theses 
(co-)supervised

In progress
Philipp Meurer: Landscape, perception and imagination. Concepts of identity and alterity in Venetian and Dutch landscape painting of the 16th century.

2006
Silke Antje Krohn: Popularisierung und Individualisierung eines Motivs. Der Hirsch in der Bildenden Kunst des 19. und 20. Jahrhunderts.

2006
Klaus Dingeldein: Die als „Madonna des Kanzlers Rolin“ bezeichnete Tafel im Louvre von Jan van Eyck in ihrem kunstgeographischen, historischen, spirituellen und esoterischen Kontext neu bewertet.

2006
Babette Tewes (2006): Die Handschriften der Schule von Luxeuil. Kunst und Ikonographie eines frühmittelalterlichen Skriptoriums.

2005
Daniela Reimann: Ästhetisch-informatische Medienbildung durch Gestaltungsprozesse mit Kindern und Jugendlichen in Mixed Reality-Lernräumen. Didaktisch-methodische Empfehlungen für ein neues Feld der Kunst- und Medienpädagogik.

2005
Julia Homann: Gregor von Bochmann (1850–1930). Leben und Werk eines deutschbaltischen Malers in Düsseldorf.

2004
Stefanie Westphal: Der Wolfenbütteler Psalter Cod. Guelf. 81.17 Aug. 2°. Eine ornamentgeschichtliche Studie.

2005
Christine Szkiet: Codices der Reichenauer Endphase in Schaffhausen. Die frühen Handschriften im Schaffhauser Allerheiligenkloster und ihre Stellung in der südwestdeutschen Buchmalerei des 11. Jahrhunderts.

2002
Alice Kiehn: Der Judith-Stoff in der Malerei des 16. und 17. Jahrhunderts.

back